Kritische eters? – ouderinformatie voor kritische eters

Is jou kind gevoelig voor structuren?

Is jou kind gevoelig voor geuren?

Is het aan tafel vaak een strijd geworden?

Dagelijks wordt er een hoop tijd besteed aan – eten -. Boodschappen, voorbereiding, eten klaar maken. Wanneer jou kind weinig tot niets wil eten kan je teleurgesteld zijn en hierdoor boos reageren, je wil tenslotte dat je kind goed en gezond eet. Er wordt vaak aangedrongen aan tafel, je kind protesteert en gaat vaak huilen, met als gevolg dat iedereen geïrriteerd is. Soms ontstaat er zelfs een machtstijd.

Wat is goede voeding?

  • 3 maaltijden per dag
  • 2 tussendoortjes per dag
  • 1 tot 1,5 liter drinken per dag met voorkeur voor melk, karnemelk, water of thee zonder suiker
  • voldoende vezels, niet teveel zout, niet te vet
  • gevarieerde maaltijden

Hoeveel moet je kind eten?

Niet elk kind heeft evenveel voeding nodig, er zijn grote en kleine eters, net zo goed als dat het ene kind meer slaap nodig heeft dan de andere. Bovendien is de eetlust verschillend per dag en met perioden zal je kind beter eten. Als je kind moe is eet het die dag minder, vaak zie je na een perioden van weinig eten weer een tijd dat het eten beter gaat. In een periode met veel energie gebruik bv bij sporten of buiten spelen, harder groeien of na herstel van een ziekte zal je kind meer eten. Er zijn dus geen algemene richtlijnen te geven over de hoeveelheid die een kind moet eten.

Een gezond kind geeft zelf aan hoeveel voeding het nodig heeft. Als je kind 3 x per dag gevarieerd eet, niet vaker dan andere kinderen ziek is, goed groeit en voldoende energie heeft dan hoef je geen zorgen te maken over het eten van je kind.

TIPS voor ouders om het gezellig te houden

  • Eet met elkaar aan tafel
  • Maak het gezellig, eet met plezier
  • Neem de tijd
  • Betrek het kind bij de gesprekken, praat over alles behalve het eten
  • Knoeien mag, spelen met eten = beleven en ontdekken van eten
  • Rustige omgeving, zet de tv uit
  • Vaste eettijden
  • Geef het kind 20 tot 30 min de tijd is om te eten
  • Zet een kookwekker om de tijd aan te geven
  • Als de wekker gaat word de tafel afgeruimd, ook al is het bord niet leeg. Geef verder geen commentaar
  • Biedt het eten later niet opnieuw aan
  • Vervang geen eten, dat wat op tafel staat kan gegeten worden
  • Gebruik het nagerecht niet als beloning of straf. Nagerechten maken deel uit van gezonde en gevarieerde voeding en iedereen krijgt daarom gewoon een nagerecht wanneer dat de gewoonte is
  • Laat je kind niet voor en tijdens de maaltijd teveel drinken
  • Beperk energierijke tussendoortjes en suikerhoudende dranken of snoep
  • Geef je kind als het slecht gegeten heeft niet kort na de maaltijd iets te snoepen / eten
  • Zien eten doet eten, geef het goede voorbeeld
  • Kleine porties, laat je kind ook zelf eens opscheppen
  • Geef aandacht en complimenten
  • Geef geen negatieve aandacht
  • Voorkom strijd
  • Dwingen heeft geen zin, probeer minder goed eten te negeren.

Gevoelig voor structuren of geuren

Je kind kan zo gevoelig zijn dat het moeite heeft met de structuur, geur en kleur van het eten. Of de manier waarop het op het bord ligt is al reden om het niet meer te eten. Dit zijn problemen rondom de sensorische intergratie / sensorische informatieverwerking.

Het kind reageert dan anders op prikkels die door zintuigen waargenomen worden. Het ziet, ruikt, hoort, proeft, voelt en ervaart prikkels op eigen wijze en zal begeleid moeten worden, dat eten niet alleen maar vies en vervelend is maar ook leuk en lekker kan zijn.

Wij hebben hierbij begeleiding gekregen van logopedie en diëtiek, omdat veel prematuren problemen hebben met eten zal ik hieronder laten zien hoe de begeleiding eruit kan zien.

ZIEN

  1. wat zie je?
  2. welke kleur zie je?
  3. welke vorm zie je?
  4. waar lijkt dit eten op? bv broccoli lijkt op een boom
  5. hoe ziet de binnenkant eruit?
  6. is de binnenkant anders dan de buitenkant?

VOELEN

  1. laat je kind eten met handen vasthouden of anders met 1 vinger aanraken
  2. laat je kind er vervolgens mee spelen op zijn eigen wijze bv appel als bal of een bos van broncoli en worteltjes voor kabouters
  3. laat je kind het eten aanraken met wangen, neus, lippen en tong
  4. je kind hoeft het eten niet in de mond te nemen en mag gewoon weer uit de mond worden gehaald

HOREN

  1. laat je kind het vasthouden en er geluid mee maken
  2. neem zelf het eten in de mond en kauw erop, laat je kind luisteren

RUIKEN

  1. laat je kind ruiken, waar ruikt het eten naar?
  2. laat je kind kennis maken met alle geuren om je heen bv visboer, snackbar ect

PROEVEN

  1. eten op de tong, probeer hierop te kauwen en door te slikken. Lukt het doorslikken nog niet – geen probleem, heel knap dat hij het in zijn mond heeft gehad en erop gebeten.
  2. vraag of het hetzelfde ruikt als het smaakt en of het lekker is of niet
  3. bouw rustig op, hapje voor hapje. Je kind zal langzaamaan steeds meer normale porties gaan eten, maak de stappen niet te groot, 1 hapje is al een hele grote stap.

Nog meer tips

  • Houd rekening met de smaak van je kind, 2-3 laten noemen die hij echt niet lust en ook niet hoeft te eten. Schep verder van dingen die hij niet zo graag lust een klein beetje op
  • Moedig aan om overal een hapje van te proeven, moet wennen aan smaken
  • Laat je kind af en toe zelf kiezen wat er gegeten wordt
  • Samen boodschappen doen en koken
  • Haal ideeën uit kinderkookboeken, dek de tafel feestelijk, laat je kind menukaartjes maken of een toetje versieren
  • Soepelheid en fantasie bv geen andijvie maar wel andijviestamppot, geen aardappelen wel puree, geen gekookt ei maar wel gebakken
  • Fruit en rauwkost kunnen prima gekookte groenten vervangen
  • Gezonde tussendoortjes kunnen bijdrage aan een gevarieerde voeding bv fruit, noten, gedroogd fruit, rozijnen, rauwkost, rolletje vleeswaren, toastje met gezond beleg.

Diëtistenpraktijk Katinka de Nennie / www.dietistdenennie.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *