Review boek; Het vroege vogeltje

Ik heb diverse boeken gelezen die over prematuur geboorte gaan en dan specifiek om grote broer(s) / zus(sen) hierop voor te bereiden / te begeleiden. In deze blog deel ik het zevende (en laatste) deel welke gaat over het boek; Het vroege vogeltje van Stichting Earlybirds welke ter gelegenheid van het jubileum is ontstaan. Het boek is geschreven door Patricia van Aalst-Jungschlager en bevat illustraties van Chantal ten Brink. De kleuren en vogels zijn helemaal in de bekende style van Stichting Earlybirds. Het verhaal wordt vanuit het vogeltje dat geboren is beschreven. Dit boek wordt buiten het gebruik voor grote broer / zus ook geadviseerd om door de omgeving te lezen zodat de ouders meer begrepen worden en de steun krijgen die ze verdienen in deze moeilijke periode. Verder zou je hem natuurlijk ook kunnen gebruiken om je prematuur later uit te leggen hoe het was. Het boek is zeer uitgebreid, hij begint met het maken van de babykamer met de trotse papa en mama en eindigt bij de eerste verjaardag van de kleine. In het verhaal wordt omschreven dat het vogeltje ineens komt maar nog niet klaar was. Verderop komt het buidelen aan bod, dat de kleine van alles erg moe wordt, het vieren van elke mijlpaal, het eerste badje, Stichting Earlybirds die foto’s komt maken, het stoppen van de monitor en de dag van het ontslag. Het verhaal gaat huis verder, het bezoek die allemaal kennis wel komen maken, het feit dat de kleine niet tegen de drukte kan, het ontwikkelen in eigen tempo en de eerste verjaardag. Hierna komt een stuk over het ontstaan van Stichting Earybirds met echte foto’s van prematuren. Hierbij enkele fragmenten uit het boek; Het lukt mij nog niet om zelf adem te halen, steeds blijft mijn hartslag maar dalen. Maar ik blijf vechten voor mijn leven, gelukkig zijn mijn mama en papa er, die mij heel veel liefde geven. Mama en papa moeten soms huilen en zijn bang, ik maak kleine stapjes, alles duurt zo lang. Soms gaat het goed en even later weer niet, de plakkertjes, infuus, sonde, de onzekerheid, zorgen voor veel verdriet. Helaas valt het vandaag een beetje tegen, ik heb toch weer een dipje gekregen.  Ik ben ontzettend ver gekomen, wie had dat ooit durven dromen. Een kleine vechter, zo noemen ze mij ook wel, dat bezorgd mijn mama en papa gewoon kippenvel.

Stichting Earlybirds; Helaas is er nog veel onbegrip over vroeggeboortes. Onvoorstelbaar als je je realiseert dat 1 op de 8 kindjes te vroeg geboren wordt. Steun deze ouders, ze hebben het nodig, echt! –> Dit slaat de spijker op zijn kop, kan mij er volledig in vinden.